marți, noiembrie 12, 2013

Modificarea orei de incepere: Premiera Oficială a spectacolului Casa de Evgheni Grîşkoveţ

Conducerea Teatrului Maria Filotti, analizând situaţia programării concomitente a două activităţi artistice în data de 16 noiembrie (ambele ar fi trebuit să înceapă la ora 18.00), a decis modificarea orelor de începere după cum urmează: la Sala Studio de la ora 17.00, Premiera Oficială a spectacolului Casa de Evgheni Grîşkoveţ, regizat de Sânziana Stoican, iar de la ora 19.00, la Sala Mare, Concertul Corului RODNI ZVUTSI din Shumen, Bulgaria, eveniment ce face parte din programul de manifestări iniţiate de municipalitatea oraşului Shumen, la Brăila, cu ocazia împlinirii a 180 de ani de la naşterea marelui dramaturg bulgar, Dobri Voinikov. Modificarea orarului de începere a spectacolelor a fost gândită si în ideea de a evita perturbările tehnice reciproce, dar şi din dorinţa de a oferi iubitorilor de cultură brăileni, posibilitatea participării la ambele acţiuni artistice. De la ora 16.00, în Foaierul Mare, cu ocazia acestui frumos schimb cultural, este programată Conferinţa de presă, urmată de vernisarea unei expoziţii de foto documentare şi depunerii de flori la placa memorială dedicată personalităţii lui Dobri Voinikov şi plasată în Foaerul Mic al teatrului.

VINERI 15 NOIEMBRIE                               Sala Studio
ORA 18.00              CASA de  Evgheni Grişkoveţ si Anna Matison , regia Sânziana Stoican
                                                                 AVANPREMIERĂ

SAMBATA 16 NOIEMBRIE                               Sala Studio
ORA 17.00              CASA de  Evgheni Grişkoveţ si Anna Matison , regia Sânziana Stoican
                                                             PREMIERĂ

DUMINICA 17 NOIEMBRIE                       Sala Mare
ORA 18.00               O SCRISOARE PIERDUTĂ de I.L. Caragiale , regia Lucian Sabados


Rodica Antonescu
Teatrul Maria Filotti Braila
Str. Mihai Eminescu nr. 2
810026, Braila, Romania


COMUNICAT DE PRESĂ
             Teatrul Maria  Filotti Brăila prezintă sâmbătă ,  16 noiembrie de la  orele 17.00, pe sala studio ,  prima premieră oficială  a managerului  Lucian Sabados .Este vorba despre spectacolul  cu piesa rusească Casa de Evgheni Grîşkoveţ şi  Anna Matison, traducerea în limba română de Bogdan Budeş, în regia tinerei Sânziana Stoican şi scenografia lui Valentin Vârlan.
Distribuţia îi cuprinde pe câţiva dintre cei mai talentaţi actori ai Teatrului Maria Filotti, pe  Alin Florea - in rol principal , alături de care evoluează cu siguranţă şi dăruire: Ramona Gângă, Emilian Oprea, Liviu Pintileasa, Liliana Ghiţă, Valentin Terente, Corina Georgiana Borş, Dan Moldoveanu/ Marius Exarhu.
          Tânără şi talentată regizoare, Sânziana Stoican, o artistă deosebită care până acum a montat cu succes şi pe alte scene ale ţării, spectacole precum “Amărăştenii” de Zadoch Zemach la Teatrul Toma Caragiu din Ploieşti, “Ce zile frumoase!” de Samuel Beckett la UNTEATRU Bucureşti sau “Trei femei înalte” de Edward Albee la Teatrul Sică Alexandrescu din Braşov,  propune un text de o extraordinară actualitate, scris de Evgheni Griskovet  si Anna Matison , specific dramaturgiei ruse, un excelent amestec între comic şi dramatic.  Casa de Evgheni Griskovet si Anna Matison  este un text pentru toate categoriile socioprofesionale şi de vârstă, un spectacol în care se vor regăsi şi cei maturi şi în mod special cei tineri. Scenografia spectacolului este semnată de Valentin Vârlan, un tânăr arhitect, care s-a îndreptat către teatru şi propune cu acest proiect, un concept modern de convenţie scenică, o tehnică în stil minimalist, sugerată prin elemente de decor. O scenografie inteligentă, clară, care potenţează ideile regizorale.În cadrul Festivalului De Teatru Independent desfășurat recent  în București, Sânziana Stoican a câștigat premiul pentru cea mai bună regie, iar  Valentin Vârlan a câștigat premiul pentru cea mai bună scenografie pentru  spectacolul  ”Ce zile frumoase”, montat cu Asociația UNTEATRU din București.
Premiera spectacolului Casa   face  parte integrată din programul managerului teatrului Lucian Sabados bazat pe creativitate şi performanţă,  denumit „Început de drum- provocare şi/  sau şansă”, având  ca scop  încurajarea tinerilor regizori şi  oferirea şansei colectivului artistic să lucreze cu aceştia ,  program  menit să refacă şi să consolideze legăturile de suflet ale artiştilor brăileni cu publicul lor fidel.


Biblioteca Judeteana ,,Panait Istrati'', Braila: Invitatie la doua lansari de carte!




Vă invităm la două lansări de carte ce au loc săptămâna aceasta la Biblioteca Judeţeană "Panait Istrati":
 
* pe 13 noiembrie, miercuri, la ora 17, are loc lansarea cărţii Ultimul zbor cu soţii Ceauşescu scrisă de comnadorul (r) Alexandru Popa. Cartea, care este una   document, relatează momentul transportului soţilor Ceauşescu la Târgovişte, acolo unde au fost judecaţi şi împuşcaţi. Cartea abundă în informaţii inedite despre regimul comunist, aşa cum l-a perceput autorul. Subiectul prezintă interes pentru toate vârstele, aducând în discuţie câteva momente importante, unele în premieră, din perioada evenimentelor din decembrie 1989.







* pe 14 noiembrie, joi, ora 17, are loc lansarea cărţii Nevăzutele cărări de Florin Meşca. Cartea este un jurnal de călătorie în India, o călătorie stranie prin care autorul îşi redescoperă locul şi sensul în lume.

Detalii puteţi afla din afişele anexate. Vă aşteptăm, cu consideraţie,
Laura Caplea
purtător de cuvânt Biblioteca Judeţeană "Panait Istrati"

luni, noiembrie 11, 2013

Va invitam la premiera !



            
Teatrul Maria  Filotti Brăila prezintă sâmbătă ,  16 noiembrie de la  orele 18.00, pe sala studio ,  prima premieră oficială  a managerului  Lucian Sabados .Este vorba despre spectacolul  cu piesa rusească Casa de Evgheni Grîşkoveţ şi  Anna Matison, traducerea în limba română de Bogdan Budeş, în regia tinerei Sânziana Stoican şi scenografia lui Valentin Vârlan.

Distribuţia îi cuprinde pe câţiva dintre cei mai talentaţi actori ai Teatrului Maria Filotti, pe  Alin Florea - in rol principal , alături de care evoluează cu siguranţă şi dăruire: Ramona Gângă, Emilian Oprea, Liviu Pintileasa, Liliana Ghiţă, Valentin Terente, Corina Georgiana Borş, Dan Moldoveanu/ Marius Exarhu.
          Tânără şi talentată regizoare, Sânziana Stoican, o artistă deosebită care până acum a montat cu succes şi pe alte scene ale ţării, spectacole precum “Amărăştenii” de Zadoch Zemach la Teatrul Toma Caragiu din Ploieşti, “Ce zile frumoase!” de Samuel Beckett la UNTEATRU Bucureşti sau “Trei femei înalte” de Edward Albee la Teatrul Sică Alexandrescu din Braşov,  propune un text de o extraordinară actualitate, scris de Evgheni Griskovet  si Anna Matison , specific dramaturgiei ruse, un excelent amestec între comic şi dramatic.  Casa de Evgheni Griskovet si Anna Matison  este un text pentru toate categoriile socioprofesionale şi de vârstă, un spectacol în care se vor regăsi şi cei maturi şi în mod special cei tineri. Scenografia spectacolului este semnată de Valentin Vârlan, un tânăr arhitect, care s-a îndreptat către teatru şi propune cu acest proiect, un concept modern de convenţie scenică, o tehnică în stil minimalist, sugerată prin elemente de decor. O scenografie inteligentă, clară, care potenţează ideile regizorale.În cadrul Festivalului De Teatru Independent desfășurat recent  în București, Sânziana Stoican a câștigat premiul pentru cea mai bună regie, iar  Valentin Vârlan a câștigat premiul pentru cea mai bună scenografie pentru  spectacolul  ”Ce zile frumoase”, montat cu Asociația UNTEATRU din București.
Premiera spectacolului Casa   face  parte integrată din programul managerului teatrului Lucian Sabados bazat pe creativitate şi performanţă,  denumit „Început de drum- provocare şi/  sau şansă”, având  ca scop  încurajarea tinerilor regizori şi  oferirea şansei colectivului artistic să lucreze cu aceştia ,  program  menit să refacă şi să consolideze legăturile de suflet ale artiştilor brăileni cu publicul lor fidel.





Casa
de Evgheni Grişkoveţ şi Anna Matison
Traducerea  - Bogdan Budeş
Regia – Sânziana Stoican
Scenografia – Valentin Vârlan

Distribuţia:
Alin Florea - Igor
Ramona Gângă – Olga / Vetrova
Corina Borş - Uliana
Valentin Terente & Liviu Pintileasa & Emilian Oprea – Prietenii lui Igor
Liliana Ghiţă –Valentina Nicolaevna / Bunica lui Igor
Dan Moldoveanu / Marius Exarhu –Anatolii Vasilievici / Bunicul lui Igor

Lumini - Mihai Andrei
Sunet – Marian Ecmegian
Sufleor- Ioana Dragu
Regizor tehnic – Mihai Ardeleanu

duminică, noiembrie 10, 2013

Dincolo de trupurile fiintelor nevinovate ce se nasc si traiesc in ,,incubatoarele’’ unei societati alienate moral, personaje ce traiesc/supravietuiesc intr-un sistem politic dictatorial!



- Virgil ANDRONESCU -


Sambata, 2 noiembrie , de la orele 18.00, în Sala Mare a avut loc spectacolul „Omul perna” de  Martin McDonaugh, in regia lui Radu Afrim. Spectacolul a fost unul deosebit prin forma si continut- dincolo de textul original al irlandezului Martin McDonagh, stiinta regizorala- inteligenta si imaginatia lui Radu Afrim ne-a transportat iarasi intr-o lume a sensibilitatilor dure dar si a duritatilor ,,sensibile’’- regizorul exagerand ca de fiecare data, acum mai mult ca oricand- cand, dupa parerea mea, ludicul grotesc si lipsa separatiei dintre realitatea si imaginatia oamenilor- de la copii si pana la adulti. Radu Afrim dezvolta si restrange- simultan, spatiul scenografic intr-un decor care cu greu poate fi definit cu exactitate in ceea ce reprezinta cu adevarat. Am vazut sambata, pe scena Salii Mari a teatrului ,,Maria Filotti’’, un decor impresionant ce parea a fi cuvele generarii si regenerarii vietii, carcerele prizonierilor politici (lagarele de exterminare a intelectualilor) ori un nekropolis bantuit de iluzii precum viata si moartea- simbolistica decorului devine creatoare de libertate- da spectatorului posibilitatea de a duce si mai departe tragismul piesei dar si in a-l estompa pe cat este posibil si numai daca acesta simte interior aceasta nevoie. Inca de la inceputul piesei avem de-a face cu personaje ce traiesc/supravietuiesc intr-un sistem dictatorial unde mult mai importanta este opera/spiritul creativ trecatoare dincolo de orice instinct de supravietuire si de oricare zid ridicat contra umanitatii, intr-o lume absurd de absurda. Sacrificiul de sine (- comparabil cu ceea ce s-a intamplat intelectualilor romani in perioada comunista a anilor ’50-’60 ) spre avantajul trairii intru vesnicie a operei literare- dincolo de efemeritatea finita a autorului. La un moment dat- dincolo de trupurile fiintelor nevinovate ce se nasc si traiesc in ,,incubatoarele’’ societatii alienate, apar imaginile- cutremuratoare, copiilor ce zilnic mor din cause diverse ( foamete, boli si razboaie ); decorul devine- dincolo de si dincoace de textul rostit si de jocul alert si dramatic al actorilor, principalul, solidul si rezistentul punct de sprijin al regizorului Radu Afrim in a transmite- extreme de dur si sensibil de subtil, esenta piesei lui Martin McDonagh: adevarul transformat in minciuna, minciuna repetata devine adevar absolut- victima devenita calau si calaul transformat in victima- intr-un cerc al violentei care amplifica violenta dincolo si dincoace de ceea ce/si cum personajul Katurian a creeat propria sa opera. Ideea este ca intr-un stat totalitar opera/insusi creatorul operei ( al actului artistic in sine ), poate avea de suferit ori poate produce mari suferinte sie insusi cat si celor apropiati- fara a avea nici macar ceea mai mica vina si numai pentru ca poarta pe umeri povara intelectualui menit sa lumineze si alte minti. Omul perna- un fel de Om alb, opus al Omului negru ( Boogie Man-  Monstru înfricoșător, fiinta fictive, folosit pentru a speria copii. Descrie o persoana rea, ​​resposabila pentru o situație proastă ), indruma copiii spre fapte bune, intr-o lume a haosului- unde degeneratii psiho-moral traiesc alaturi de oameni normali. Toata piesa se desfasoara intr-un ritm alert, dinamica se mentine echilibrata, actorii si personajele fac abstractie de ,,sala’’ arhiplina- uneori inspaimantata, alteori uluita, destul de des agresata de realismul dramatismului transmis de pe scena dar si de realitatea din afara actului cultural in sine. Omul perna, piesa vazuta pentru prima oara- dar de care am auzit numai cuvinte de lauda, mi-a revelat si mi-a relevat universalitatea violentei dincolo de varsta si clasa sociala, cu preponderenta in sistemele totalitare. ( Copilul devine calau intr-o lume din care a invatat sa devina calau. Adultul e calaul educat de timpuriu la scoala violentei, pentru a apara un sistem socio-politic in care e obligat- poate!, sa supravietuiasca. ) Piesa Omul perna, ca si Sufletul. Puncte de veghere, propun o analiza- marca Radu Afrim, a unor tipologii umane- de la copilul naiv pana la adultul morbid, prin ludicul grotescului, printr-un ‘’ceva’’ care nu poate fi perceput cu simțurile noastre ca normal ori anormal, toate acestea rezolvand problematica subiectului piesei- realizand o analiza la fel de obiectiva si dramatica a diversitatii tipologiilor umane. Dupa terminarea spectacolului, bulversantului spectacol!, trebuie sa treaca ore bune de tacere pentru ca mai apoi sa-ti poti reseta simturile, creierul, intregul mecanism de percepere si gandire asupra realitatii cotidiene. Interesant este ca ,,leziunile’’ produse de Radu Afrim- prin regizarea piesei Omul perna a scriitorului  Martin McDonaugh, sunt adanci si poate pentru totdeauna in cazul celor lucizi si cerebrali cu adevarat!

Litera13 s-a intalnit la Biblioteca Judeteana V. A. Urechia din Galati cu romancierul Stelian Tanase

- Virgil ANDRONESCU - Vineri, 15 noiembrie 2018, ora 17.00, a avut loc la Biblioteca Județeană V.A. Urechia din Galati lansarea cărții „...