18 iun. 2012

Retete culinare arhaice - Şerbet bicolor rose & jasmin şi sorbet de frăguţe

- Hypolita -
             
            ,,Floarea nu stie cat de scumpa e frumusetea ei “ Rabindranath Tagore


nandinisharma001.sunphoto.ro
   La sfarsit de saptamana mereu se gaseste  ceva de facut, cum natura isi urmeaza cursul ei randuind roadele cum se cuvine, noi oamenii trebuie sa le valorificam la momentul oportun! Camarile toamnei sunt deja pregatite ele incepand sa primeasca musafiri. Cum am hotarat ca impreuna cu Tante Metodica sa imortalizam in zahar  parfumul si culoarea florilor, am purces la fapte.
  Tante se apucase déjà de lucru, pe masuta din chiosc avea un cosulet impletit de rachita, plin cu flori de trandafir roz catifelate si parfumate ( un soi bulgaresc, cu floarea ,,batuta”, cu petale moi si fragede,  pentru dulceata), din care extragea cate o floare desfacea cu grija petalele de pe receptacul, si cu o forfecuta taia partea alba cu care fusesera  prinse de acesta, apoi le aseza intr-un ciurel cu sita. Ciurelul era aproape jumatate cu petale, Tante le cernu de polen si le goli apoi intr-un bol mare de sticla. M-am apucat si eu sa ajut, ca sa le dovedim mai repede. Intre timp mai discutam de una de alta.
- Iasomie am pregatit de aseara, florile se culeg pe inserat, ca atunci au calitatile cele mai bune, iar parfumul e mai puternic, am stat si le-am bibilit pana la vreo 12, le-am  lasat cu apa rece la infuzat, si sunt puse déjà la oparit pe aragaz.
- Mergem apoi in ,,bucataree’’ ! cum ii place ei sa spuna. Dar nu te descalata, ca nu am cine stie ce covoare, presuri draga, ca sa protejeze dusumeaua din scandura ceruita, eu nu am gresie care tine rece, o urasc, prea seamana a cavou! Unii zic ca-i practica gresia ( iarasi cuvantul practic, adica facut pentru lenesi ! ),ca se intretine si spala usor, dar cum stam cu reumatismul, sau ,,romantismul “ ?! chicoti ea.
Tante cantareste petalele sunt aproape un kg. face calcul cat zahar ( zaharul sa fie de buna calitate, fara miros strain ! ), cata apa ( de preferat apa pura, demineralizata sau distilata de se poate ), cata lamaie ! pune la fiert 1,5 litri de apa cu trei sferturi din petale, va pune la fiecare sortiment cate 2,5 kg de zahar.  La petalele  ramase in bol, mai adauga si pe cele ale vreo 10 trandafiri rosii si ei parfumati.
–Sa iasa culoarea mai intensa,  zice ea, apoi zdrobeste si freaca bine petalele intr-un mojar de portelan cu o lingurita sare de lamaie ( acid citric alimentar ), aciditatea ei va fixa mai bine culoarea extrasa si mai adauga cateva picaturi de lamaie. Petalele infuzate sunt lasate acoperit sa fiarba, intre timp Tante aduce doua boluri din sticla, brumate cu o minunatie de décor cu cate 3 fragute, si frunze proaspete de menta.
- Am facut si sorbet din fragute, eu ma dau in vand dupa aceasta specialitate de inghetata!  Servim sorbet, care e minunat ca desert intr-o zi torida de vara, are aroma fructelor proaspete, culoarea si dulceata lor nativa, fara a fi alterata de ,,adaosuri, aditivi si alte sintetice”, senzatia cand se ,,topeste-n gura “ e divina ! In bucatarie Tante, care nu se desparte de PC ( bun la toate ! ) pune muzica : P.I. Tchaikovsky – the nut cracker… superb!
Sorbet de frāgute – este un sortiment de ,,inghetata” din suc si pulpa de fructe cu adaos de miere sau zahar, specific oriental, se iau fructe proaspat culese de fragute  ( sau capsuni ) se spala si se lasa-n sita sa se scurga bine de apa, apoi se paseaza si pulpa zdrobita se trece prin sita, se adauga o lingurita de suc proaspat de lamaie, un strop se sare, si cateva lingurite de miere sau sirop de zahar, se omogenizeaza ( Tante a folosit pe langa 2 linguri de miere si  un paharel  de sirop de la visinile puse in frigider cu zahar, din care a fiert  dulceata ieri ). Apoi a pus la frigider bolul, in acelasi timp a pus in congelatorul arctic-ului, un castron de inox mai larg cu capac  ( ca sa-si ia raceala ), dupa vreun sfert de ora a scos castronul si-a turnat in el compozitia de sorbet, si a pus in congelator, a avut grija ca din sfert in sfert de ora sa mestece in castron, astfel ca sa nu se formeze cristale mari, sau sa inghete bocna, cu cat racirea se face mai rapid, cu atat mai bine, dar a avut timp suficient, aseara in timp ce bibilea la florile de iasomie, rezultatul… cea mai buna ,,inghetata  natur  “, ce am servit vreodata!
Şerbet Rose & Jasmin  este un produs mult iubit in tarile arabe si Turcia. Dupa ce au fiert cam o jumatate de ora  petalele de trandafir si la fel si iasomia, strecuram fiecare fiertura ( de trandafiri si  cea de iasomie), prin tifon curat pus dublu, in cate o tingire de arama in care am pus zahar ( cositorita ! in caz ca nu-i cositorita e si mai buna, dar nu trebuie sa stea prea mult produsul, pentru ca in mediu acid arama se inverzeste cocleste ; vasele traditionale din cupru sunt bune, dar trebuiesc pastrate curate si uscate ).  Cuprul are rol de catalizator, favorizand mentinerea aromei produsului. Nu recomand vase din metal emailat, decat atunci cand nu-i tingire sau vas din inox, la ardere emailul sare, iar cele cu tot felul de pelicule teflonate, ma abtin, mai indicate sunt vasele din inox alimentar, iar cele din aluminiu interzise !  Avem fiecare tingirea sa, eu cu iasomie, Tante cu trandafir, mestecam cu linguri de lemn sa se dizolve bine zaharul si discutam.
- Si sa-ti zic draga, cum am luat eu cunostinta cu orientul. Aveam un unchi, fratele mai mare al mamei ( a murit saracu’ intr-un accident de masina ), era fachir, abandonase facultatea de litere si se aciuase pe linga un circ, colinda prin tara si prin toata lumea, familia il considera hoinarul, saltimbacul, oaia neagra a familiei, eu insa il adoram, cand trecea prin Bucuresti ne vizita, si totdeauna venea incarcat de povesti si daruri pentru mine, mama il respecta iar tata il tolera! Nu statea niciodata mai mult de doua zile, eu eram fascinata de povestile orientale, eram fascinata de experientele lui, de la el am aflat despre Fascinanta Indie  si oamenii acestor meleaguri, de la el am auzit de Yoga, mi-a promis ca atunci cand voi implini 7 ani imi va arata si practic, dar nu am apucat sa experimentez, pentru ca groaznicul accident a pus capat vietii lui. Viata merge inainte si studenta fiind, aveam o colega Pia, era olteanca de pe langa Caracal (urbea cu cele 7 minuni ale Romaniei ! ), cu care ma intelegeam foarte bine. Locuia intr-o mansarda pe Calea Victoriei si o vizitam adesea, sa stam la taclale, sa vorbim de baieti, sa punem tara la cale, ca-ntre fete! Ea practica exercitii de yoga pe care le deprinsese singura din niste carti vechi aflate in biblioteca parintilor. Intr-o zi din curiozitate o intreb ,,cum se face?’’, mai in gluma mai in serios, de se poate ,,sta pe scafarlie” !
-Sigur ca da, dar esti pregatita… Ai mai facut asa vreodata sau ai idee ce este ?  ma intreba ea.
-Nu, dar m-ai facut curioasa, i-am raspuns.
- Atunci, hai ! Ne-am asezat fata in fata pe podea si mi-a spus : ,, ce fac eu, priveste si faci si tu, iar mental cauta sa-ti golesti mintea de cotidian ... si vei simti ceea ce urmeaza.
- Atat ?! am intrebat.
- Da, pentru inceput, mi-a raspuns. Pia, cu miscari gratioase, lua pozitia de lotus yoga, corpul i se destinse, mijlocul i se subtie, trasaturile fetei capatara o tenta sidefie, poate o contributie aveau si razele soarelui filtrate prin perdeaua de voal, inchise ochii, si parea ca asculta ceva cu atentie. Eu ma conformai, la inceput imi venea sa rad, dar inchisei ochii, mai deschideam din cand in cand unul, Pia nu avea nici o tresarire, ii inchisei la loc si m-am gandit la ce spusese inainte, sa ma relaxez mental, imi veni in minte sa spun o rugaciune ( nu aveam idee ce-i o ,,mantra !’ ) imi veni in gand ,,Tatal nostru” il rostii in gand de 3 ori, cuvintele-mi curgeau in minte, o stare  de usurare ma cuprinse, nu mai simteam curgerea timpului, nu stiu cat a tinut ; cateva minute sau o ora, am auzit un fosnet usor, Pia ,,terminase „ exercitiul, m-am ,,trezit”  usor dar am pastrat tacerea. Pia se ridica si-mi sugera sa fac la fel, asteptam in continuare.
– Tu, cred ,,ca-ti bati joc in gluma de mine !’’ fu’ concluzia  neasteptata de la Pia, si continua : cred ca nu-i prima experienta cum spui.
– Dar nu am cunostinta de yoga! – Serios! am glumit ! dar e ceva...  Am practicat yoga doar ca exercitii fizice zilnic pe vremea studentiei, dupa ce m-am maritat nu am mai practicat decat ocazional. Am probat siropul sa ramana picatura ca un bob, si–am dat tingirile  la racorit. Apoi Tante continua :
-Pia a plecat in Canada imediat dupa revolutie si a ramas acolo cu familia, e profesoara in Toronto, nu de matematica ci de yoga. Am poze de cand am fost cu Alexandru in ‘98 in Canada, si Tante lua un album din bufetar il deschise si-mi arata : ,,Aici e in fata stadionului din Montreal, unde Nadia a luat celebrul 10, cea din stanga, micuta e Pia, aceasta e fiica ei, sotul, fratele si cumnata  si noi’’, am rasfoit albumul cu amintiri...
- Dar a revenit la yoga si meditatie de cand m-am stabilit aici, ma relaxeaza si-mi face bine. Dupa ce s-au racorit tingirile am luat serbetul la amestecat cu cate o lingura zdravana din lemn, a inceput sa se albeasca si sa capete un aspect cremos. Tante a adaugat in cel de trandafir si sucul de la petalele din mojar, iar la cel de iasomie cateva picaturi de suc de lamaie, cand s-a racorit bine l-am framantat ca pe aluat apoi  am inceput sa punem in borcane alternativ si din cel alb si din cel roz si, presat bine ca sa nu ramana goluri, apoi le-am acoperit  cu hartie pergament si legat cu sforicica, ne-au iesit o duzina de borcane bicolore.
– Ce bine se lucreaza draga mea la doua perechi de maini ! zise Tante admirand ,,recolta  noastra“ !  Nu degeaba zeita  bogatiei Lakshmi este personificata ca o femeie frumoasa cu pielea aurie si cu patru brate ( asta era explicatia pentru tabloul de pe peretele bucatariei ),  ce sta pe-o floare de lotus invesmantata in sari rosu brodat cu fir de aur! Bogatia insa nu se refera doar la bani si bunuri, cum ar crede profanii, ci bunatate, puritate, frumusete, sanatate, intelepciune, rabdare, pricepere  si virtute morala,  zeita are  doi prieteni elefanti  ce-i sunt slujitori credinciosi.
- Mie personal imi da putere cand lucrez ceva, si mai ales spun un Doamne ajuta! 

Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu

Produse Feng Shui din Malaezia

astrograma pentru toti

Atentionare !

Unele texte cu tenta politica de pe acest blog sunt ,,pamfleturi" si trebuie luate ca atare! Personajele sunt fictive, actiunile intreprinse de acestea,insa,sunt... PAMFLET = (DEX) = Creatie publicistica (în proza sau în versuri) de proportii reduse, cu caracter satiric, în care sunt biciuite aspectele negative din viata societatii.

In conformitate cu art. 206 Cod Penal, responsabilitatea juridica pentru continutul articolelor apartine în exclusivitate autorilor. In cazul unor agentii de presa si personalitati citate, responsabilitatea juridica apartine acestora. Blogul ,,Romania mereuAbsenta!'' NU este si nu poate fi facut responsabil pentru comentariile postate de cititori, in ceea ce privestearticolele aparute. Comentariile sunt resposabilitatea celor care le-au scris si postat.
A apărut o eroare în acest obiect gadget

Primeste ultimile mele articole prin email

Bine ati venit pe Portalul Orasului Braila